CategorieënSponsoring

Meedoen aan weggeef-acties van een sportclub. Moet je dat wel of niet doen?

Als ondernemer sponsor je de voetbalclub van je zoon. Voor een leuke kerstactie wordt je gevraagd om gratis waspassen voor jouw autowasstraat cadeau te doen. Gooi je hiermee geld weg of is het een slimme zet?

Je ‘koopt’ nieuwe klanten

Je eerste gedachte zal misschien zijn; “ik geef iets weg, wat zie ik daarvoor terug?” Nou, klanten! Wij Nederlanders houden van gratis. Als we iets gratis krijgen of kunnen doen, zoals het gratis wassen van onze auto, dan doen we dat. Dat betekent dat er ineens een heleboel extra mensen naar jouw autowasstraat komen, die normaal gesproken misschien wel naar de concurrent gaan.

Van gratis naar blijvend klant

Nu ben jij aan zet. Aan jou de taak om deze mensen zo blij te maken met jouw wasstraat dat ze de volgende keer weer voor jou kiezen, waarbij ze dan wel betalen voor het wassen van hun auto. Enkele tips voor een onvergtelijke ervaring:

  • Zorg dat je service uitstekend is (geen lange wachtrijen, hoge kwaliteit etc.);
  • Vriendelijk personeel zorgt voor een prettige ervaring en laat mensen terugkomen. Andersom is helaas ook waar…;
  • Biedt iets extra’s, wat je concurrenten niet bieden. Bijvoorbeeld gratis stofzuigen of een schoonmaakdoekje voor de kleine hoekjes;
  • Geef korting op de volgende wasbeurt. Dit lokt mensen voor een tweede keer naar jouw wasstraat. Herhaal dan opnieuw bovenstaande stappen.

Hoewel het lijkt op gratis weggeven, haal je eigenlijk nieuwe klanten naar jou toe. Als je bovenstaande stappen daarna goed uitvoert dan ga je er op de (middel)lange termijn aan verdienen.

In bovenstaand voorbeeld wordt een autowasstraat als voorbeeld gebruikt. Je kunt dit natuurlijk op elke dienst en product toepassen. Kies een weggever die past bij jouw onderneming en die jij goed kunt opvolgen en uitbouwen.

Deel dit artikel